Kiedy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi strój roboczy?
Co prawda, polskie prawo nie pochodzi do problemu zastosowania odzieży roboczej tak drobiazgowo, jak na przykład ustawodawstwo niemieckie, jednak również w naszym kraju odzież robocza jest wymagana przez przepisy w całym szeregu konkretnie wyszczególnionych przypadków. Problem ten jest szczegółowo regulowany przede wszystkim przez ustawę z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji a także przez kodeks pracy.
Kiedy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi strój roboczy?
Generalnie, ustawa wyodrębnia dwa rodzaje przypadków, gdy pracodawca jest prawnie zobligowany do zapewnienia pracownikowi odpowiedniej odzieży roboczej. Przede wszystkim więc, ubiór roboczy przysługuje osobie wykonującej określoną pracę wówczas, gdy charakter owej pracy może powodować zniszczenie jej zwykłej, codziennej odzieży. Po drugie, stosowanie odzieży roboczej oraz obuwia roboczego jest według polskiego ustawodawstwa obligatoryjne we wszystkich tych przypadkach, gdy wymaga tego szeroko pojęty dobrostan zdrowotny osoby wykonującej dany rodzaj pracy. W praktyce, więc odzież robocza oraz odpowiednie, robocze obuwie będą stosowane niemal na wszystkich budowach, przy rozbiórkach budynków, a także niemal we wszystkich innych rodzajach pracy fizycznej.
Szczególnego znaczenia przepis o konieczności zaopatrzenia pracownika w odzież roboczą nabiera w przypadku tych rodzajów pracy, które w sposób nieodłączny wiążą się z zagrożeniem dla zdrowia osoby pracującej. Mowa tutaj, między innymi, o takich zajęciach, jak na przykład zrywanie azbestu, praca przy wysokich napięciach lub praca przy konserwacji nadajników GSM.
W takich wypadkach pracodawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby odzież robocza lub też kombinezony robocze cechowały się naprawdę wysoką jakością, ponieważ jedynie w ten sposób mogą one efektywnie spełniać swoje zadanie, tj. skutecznie chronić zdrowie pracownika przez niebezpiecznymi czynnikami występującymi w trakcie wykonywania pracy.
Ten problem ma jeszcze jeden aspekt, a mianowicie, w przypadku gdy pracownik może mieć uzasadnione wątpliwości co do tego, czy dostarczone mu przez pracodawcę akcesoria(ubiór, obuwie itd) rzeczywiście chronią jego zdrowie, pracodawca może stać się przedmiotem pozwu sądowego, co z kolei najpewniej pociągnie za sobą konsekwencje nie tylko w postaci konieczności wypłaty pracownikowi/pracownikom odszkodwania, ale również utraty(czasowej lub stałej) licencji na wykonywanie określonych rodzajów prac, które polskie prawo uznaje za stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia pracowników.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Zasady / Normy BHP